• banner1
  • banner2
  • banner3
  • banner4

Lesprogramma

De ontwikkeling van het lesprogramma is in een doorlopende lijn binnen het Day a Week School project aanwezig. De leerkrachten van de Day a Week School ontwerpen en verzamelen zelf lessen en delen deze op structurele basis met hun collega's. Op deze manier ontstaat er een poule van lesmateriaal voor de cognitief getalenteerde leerlingen. Ook gaan de leerkrachten regelmatig in op de behoeftes van de kinderen. Onze leerkrachten gaan flexibel om met het lesmateriaal dat zij met de kinderen behandelen.

Thema's

DWS werkt met regelmaat aan de hand van thema's. Hierbij kan de nadruk liggen op wiskundige thema's, zoals de Fibonaccireeks, getalsystemen, de gulden snede, grafen en bijzondere getallen. Het thema kan ook overkoepelend zijn. Voorbeelden van ingezette thema's zijn: sprookjes, architectuur, het heelal, het brein, CSI/DNA en programmeren.

Inzet van werkvormen en methodieken

Binnen DWS wordt er gebruik gemaakt van verschillende werkvormen en methodieken. Om de leerlingen voldoende uit te dagen maken wij veel gebruik van de hogere denkvaardigheden uit de Taxonomie van Bloom. Ook zetten wij vaak het TASC-model in, om de leerlingen zelfstandig aan een eigen project te laten werken. Om de efficiëntie van ons onderwijs te vergroten maken wij veel gebruik van coöperatieve werkvormen.

Opbouw van een Day a Week School lesdag

De opbouw van een lesdag binnen de Day a Week School is in alle draaiende groepen ongeveer hetzelfde en ziet er als volgt uit:

  • Inloop met denkspellen
  • Een uitdagende startopdracht (vaak een wiskundig of taalkundig raadsel)
  • Bespreken van het huiswerk
  • Een wiskundige of wetenschappelijke hoofdactiviteit (variërend van de fibonaccireeks tot sprookjes of het heelal)
  • Expliciete denktijd (een filosofische sessie waarbij er o.a. gebruik gemaakt wordt van denksleutels en denkhoeden)
  • Team uitdaging (een uitdagende, vaak creatieve opdracht waarbij de kinderen in teams werken)
  • Kringgesprek (hierin komen allerlei onderwerpen aan bod en er wordt veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele kant)
  • Persoonlijke studietijd (kinderen werken zelfstandig aan een interessant onderwerp m.b.v. het TASC-Wheel)
  • Afsluiting (vaak met een laterale denkpuzzel of een ander soort raadsel)
  • Evaluatie van de dag en opgave nieuw huiswerk

Het is vanzelfsprekend niet iedere dag mogelijk om alle genoemde activiteiten aan bod te laten komen. We gaan regelmatig in op onvoorziene gebeurtenissen of specifieke vragen van de leerlingen.

Na afloop van de lesdag wordt op Maxclass een activiteitenblad (thuisvel) geüpload. Hierop staat een beschrijving van het dagprogramma. Dit ter informatie voor de ouders en de thuisleerkracht van de leerling.