Leerkrachten

Home » Regio’s » Amsterdam » Leerkrachten

Fransca Hoetink

De Burght (dinsdag en donderdag)

Ik ben in 1978 afgestudeerd aan de Pedagogische Academie in Heemstede. Daarna heb ik meerdere jaren in het buitenland gewoond waar ik werkte voor een internationaal bedrijf als vertaler. Toen onze kinderen opgroeiden ben ik zelf ook op een basisschool gaan werken. Na een aantal jaren voor de reguliere klas te hebben gestaan ben ik begeleider geworden van plusgroepen. Voor de theoretische onderbouwing van mijn werk heb ik een opleiding gevolgd in Nijmegen . Onderwijs geven aan deze groepen vraagt om een speciale aanpak. Het moet een omgeving zijn die uitdaging biedt en waar fouten gemaakt moeten worden. De kinderen moeten leren dat slim zijn niet genoeg is en dat ze moeten doorzetten als iets niet lukt. Vanaf het allereerste begin van DWS heb ik hier gewerkt. We voelden ons die eerste jaren echte pioniers en toen na drie jaar pilot de DWS door mocht gaan was dat fantastisch. Ik hou van zingen en gitaar spelen, ben dol op puzzels en spellen. Ik hou ervan om dingen uit te zoeken en opdrachten te verzinnen. Werken bij DWS is de ideale baan voor mij omdat ik alles wat ik fijn vind om te doen kan combineren met mijn werk.

Noortje de Gier

Achthoek (dinsdag en donderdag)

Ik ben een ras Amsterdammer – geboren op een woonboot in de Sarphatiegracht – en met geen stok uit deze stad weg te krijgen. Het grootste deel van mijn jeugd heb ik doorgebracht aan de rand van Geuzenveld. Na het behalen van mijn Havodiploma aan het Hervormd Lyceum West, volgde ik de docentenopleiding op de Pedagogische Academie. Na vele invalklusjes heb ik voor een langere periode gewerkt op basisschool de Schakel in de Venserpolder (Zuidoost) en basisschool Oscar Carré, een kunstmagneetschool in de Pijp. Na 27 dienstjaren heb ik de stap genomen om het onderwijs te verlaten en vond ik een baan als medewerker educatie bij Het Concertgebouw. Vanwege reorganisatie door de crisis heb ik hier maar twee jaar kunnen werken. Na deze twee jaar heb ik diverse baantjes gehad o.a. bij danstheater Aya, het Asko|Schönberg, en Dancing on the Edge. Ik 2011 ben ik benaderd om een dws-groep over te nemen. Hier ben ik vol enthousiasme ingesprongen, en ook hier ben ik met geen stok meer weg te krijgen. Naast deze ene dag voor de klas ben ik ook nog steeds werkzaam in de cultuursector.

Suzanne de Bruijn

Archipel (dinsdag)

Ik ben Suzanne de Bruijn, ik kom uit Friesland en ben in Groningen afgestudeerd. Sinds 1996 woon en werk ik in Amsterdam waar ik begon met werken als projectleider voor internationale projecten. In 2003 heb ik als zij-instromer mijn Pabo-diploma gehaald. Ik werk nu alweer zo’n 16 jaar met veel plezier als juf op een basisschool in Amsterdam. Ik ben ook moeder van drie dochters, die zelf alle drie op de middelbare school zitten. Een aantal jaar geleden heb ik mijn opleiding voor hoogbegaafdheidscoördinator gehaald in Utrecht. Inmiddels geef ik alweer een aantal jaar verrijkingslessen op een reguliere basisschool en daag ik op dinsdag met veel voldoening de Day a Week School kinderen uit op locatie de Archipel op IJburg. Verder hou ik erg van buiten zijn, paardrijden, wandelen, lezen, naar film en theater gaan.

Mechteld Woutman

Kleine Kapitein (donderdag)

Na de studie Kunst- en Mediamanagement aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht heb ik jaren voor diverse webdesign- en internetbedrijven gewerkt. Mettertijd groeide mijn interesse in het lesgeven en heb op een zeker moment gekozen voor het zij-instroom programma voor het primair onderwijs. Inmiddels ben ik sinds 2003 werkzaam als leerkracht in Amsterdam. Dat doe ik met ontzettend veel plezier en je kunt met recht stellen dat mijn werk mijn hobby is geworden. Middels diverse cursusssen heb ik mij verdiept in leerprocessen en kennisontwikkeling van kinderen. Momenteel doe ik naast mijn werk een master Onderwijswetenschappen waarbij mijn bijzondere aandacht uitgaat naar het onderricht en begeleiden van cognitief sterke leerlingen. Ik vind het daarom bijzonder leuk en erg leerzaam om voor een DWS klas te staan. Verder ben ik gek op m’n 2 dochters en mijn man. We houden van clichés als lezen, eten, reizen, theater, moderne kunst, muziek maar vooral heel veel van humor.

Wouter Segers

Vier Windstreken (dinsdag en donderdag)

Mijn vrouw en twee jonge kinderen, iedere dag geniet ik met ze. Lesgeven, lezen, hardlopen, tennissen, skeeleren en uitjes met mijn gezin, familie of vrienden zorgen voor speelse afwisseling. Ontwerpen van bruggen, gebouwen, dijken en grondwatersystemen. Mijn werk als ingenieur, onderzoeker en projectleider zat er tien jaar lang vol mee. Ik vond oplossingen toen vooral ‘in mijn hoofd’. Voor mij ontbrak daar iets aan. Ik wilde meer voelen, raken en geraakt worden. Dit bracht me bij het basisonderwijs. Deze opleidingen zijn hierbij van invloed op mij als leerkracht en mens: Leraar in het basisonderwijs, ECHA-specialist in Gifted Education, Coach beelddenken, Didactisch coachen, Krachtgericht coachen, Talentgedreven lesgeven, Begeleiden van creatieve processen en Embodied learning. Sinds 2016 werk ik bij Day a Week School in Amsterdam. Sinds 2023 ook in Beverwijk. Ik geef les aan drie DWS-groepen. Ik gun mijn leerlingen allereerst, dat ze zich thuis voelen in de klas. Dat is een waardevolle ervaring en een belangrijke voorwaarde om te kunnen leren. Ik nodig leerlingen uit om iets nieuws te proberen, zodat ze erachter kunnen komen waar ze nog meer energie van krijgen, wat bij hen past en wat voor hen werkt. Ik begeleid leerlingen om te leren omgaan met botsen, vallen of schuren, waarbij ze vertrouwen en veerkracht ervaren. In mijn coachrol doe ik vaak een stap terug, zodat ruimte ontstaat voor creativiteit, eigen initiatieven van leerlingen en het ontwikkelen van zelfsturing. Een creatieve geest kan alles met elkaar in verbinding brengen, dat probeer ik niet alleen kinderen te laten ervaren, werken in het onderwijs is ook voor mezelf een proces van een leven lang leren en uitproberen. Als je nieuwsgierig geworden bent naar mij of mijn manier van werken, dan hoop ik van je te horen.

Iman Eloise

Klaverblad (dinsdag)

Na mijn studie Agogisch cultureel werk ben ik naar de Pabo gegaan in het bourgondische Breda. Al vrij snel kreeg ik een baan in Rotterdam, waar ik met heel veel plezier heb gewerkt. Inmiddels woon ik allang niet meer in het zuiden, maar tussen de molens van Zaanstad. Toen ik verhuisde ben ik in Amsterdam ZO gaan werken. Meestal in groep 7 of 8 en in de plusklas. Ik had het zo naar mijn zin op deze school dat ik er wel 20 jaar ben gebleven. Toch wilde ik ook nog wat naast het onderwijs gaan doen. Inmiddels ben ik afgestudeerd als patissier en cakedesigner en heb ik mijn eigen bedrijf. De Day a week school had mij gevraagd om een dag te komen werken. Nu kan ik taarten maken en lesgeven. Mooier kan het toch niet!

Richelle de Deugd

Achthoek (donderdag)

Mijn naam is Richelle de Deugd. Sinds de basisschool wilde ik al leerkracht worden. Ik vond het heerlijk om dingen uit te leggen en anderen aan het denken te zetten. Na mijn middelbare school ben ik echter toch naar de HTS gegaan, deed daar klinische chemie en biochemie, werd laborant. Maar ja, toen dat klaar was wilde ik toch nog steeds voor de klas staan, dus ben ik alsnog naar de PABO gegaan. Bij mijn start als leraar kon ik gelijk in Amsterdam beginnen met werken op een basisschool. Hier heb ik zo’n beetje voor alle groepen gestaan. En daarnaast heb ik diverse opleidingen gedaan, omdat er zoveel interessants is te leren altijd nog. Binnen de school waar ik werkte mocht ik het hoogbegaafdenbeleid opzetten en het techniekonderwijs een boost geven.

Inmiddels sta ik niet meer voor de reguliere klas. Ik doe wel veel andere dingen die allen nog met het onderwijs te maken hebben, dit doe ik vanuit mijn eigen bedrijf, zie www.hobega.nl. Zo geef ik trainingen op het gebied van hoogbegaafdheid. Werk ik als zzp-er voor het swvPPO-NK, hier zetten we de subsidie in die verkregen is op het gebied van hoogbegaafdheid. Plus geef ik workshops op scholen, aan leerkrachtenteams, met de Greenscreenbox. En werk ik dus voor Day a Week School. Ik draai hier 2 groepen; één in Amsterdam en één in Castricum. Het leuke van DWS is dat je echt mét de kinderen aan het werk bent, dat je het samen doet en dat je alles wat mooi is aan het onderwijs hier kwijt kunt. Dat is super voor onze leerlingen, maar dus ook super voor mijzelf.

Ytien de Jong

3e Dalton (dinsdag) en Huibers (donderdag)

Nadat ik in 1996 de PABO heb afgerond, heb ik op verschillende basisscholen gewerkt. Voornamelijk in de bovenbouw. De uitdaging lag er voor mij in om lessen net éven anders te benaderen en te geven en te zorgen dat leerlingen daardoor zo optimaal mogelijk gemotiveerd werden. In 2016 begon ik met lesgeven in de plusklas van de basisschool waar ik toen werkte. Dit sloot prachtig aan op mijn ECHA-studie (voor specialist hoogbegaafdheid) die ik in Nijmegen volgde. Mijn enthousiasme over deze vorm van onderwijs, past goed bij mijn werk als leerkracht op de Day a Weekschool. Ik vind het erg leuk om lessen te bedenken die goed aansluiten om de vaardigheden, talenten en interesses van de kinderen. Na verloop van tijd ben ik meerdere dagen voor Day a Week School gaan werken; twee dagen in de week in Amsterdam en een dag in Amstelveen. Daarnaast werk ik als zzp’er voor het ABC en bij het samenwerkingsverband in Amsterdam. Kortom; diverse en mooie werkzaamheden die allemaal prachtig op elkaar aansluiten!

Kuno Rijnhart

Als echte ‘Montessoriaan’ ben ik eraan gewend om zelf mijn lessen te ontwikkelen. Ook het onderzoekend leren heb ik al eerder als leerkracht omarmd. Bij DWS komt alles samen, dus eigenlijk had ik deze stap al veel eerder moeten zetten. Eerder studeerde ik marketing en kwam via een omweg toch op de Pabo terecht. Een bijbaantje als conciërge op een basisschool trok mij over de streep. Uitleggen ging mij goed af, en het werken met kinderen ook. Ik heb eerder een paar jaar in groep 7/8 op een Montessorischool in Hilversum gewerkt en een aantal jaar op de Kleine Nicolaas. Ook volgde ik een opleiding tot specialist hoogbegaafdheid en differentiatie. In mijn vrije tijd ga ik graag wielrennen of hardlopen, maar dat is dan naast mijn waterpolo-trainingen en wedstrijden.

Anna van Gestel

Mijn naam is Anna van Gestel. Ik wist al heel jong dat ik juf wilde worden, dus dat ik naar de PABO ging was snel besloten. In 1999 heb ik mijn Pabo-diploma behaald. Omdat ik toch wat meer uitdaging wilde ben ik daarna begonnen aan de studie Psychologie. Om deze opleiding te kunnen betalen ben ik invalwerk gaan doen in het basisonderwijs. Toen ik een vaste aanstelling kreeg aangeboden op een hele leuke school in Amsterdam waar ik als invaller werkte ben ik gestopt met de studie en fulltime gaan werken. Ik heb les gegeven aan verschillende groepen, de laatste jaren aan de kleuters. In 2017 ben ik begonnen met de ECHA opleiding, begin 2020 heb ik mijn Master behaald. . Sinds 2019 geef ik op 2 basisscholen les aan de plusklassen en 1 dag in de week aan een DWS-groep.. Verder ben ik getrouwd en ook nog moeder van 3 hele leuke kinderen en we hebben een hele lieve kat; Tommie en een hele lieve hond; Cato.

Tomoko CLaringbould

Altijd al wilde ik met kinderen werken. Toch ben ik eerst Journalistiek gaan studeren. Mijn idee was om voor een educatief kindertijdschrift te schrijven. Dat heb ik heel kort gedaan (o.a. National Geographic Junior). Later werkte ik als redacteur bij een weekblad voor studenten. Maar het bleef knagen. Ik wilde echt met kinderen werken, hen iets leren. Op ontdekkingstocht, op avontuur! Maar ook: leer mij het zelf te doen. Een uitspraak van Maria Montessori en voor mij de basis van goed onderwijs. En dus ben ik de montessori-pabo gaan doen en heb ik vervolgens vijf jaar een bovenbouwklas gehad op een school in de Jordaan in Amsterdam. Het laatste jaar deed ik ook de ‘bovenkamer’, zoals wij de plusklas daar noemen. Om mij te specialiseren in onderwijsleerproblemen heb ik de master Orthopedagogiek gedaan aan de UvA. Sinds 2017 werk ik weer met veel plezier op dezelfde school, maar nu als zorgleerkracht, onder andere met kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Wat is het heerlijk om opdrachten te verzinnen waarbij het creatief denken gestimuleerd wordt. En, wat een voorrecht, nu mag ik bij de DWS een hele dag ‘bovenkamer’ doen! Zelf hou ik van pubquizzen met vrienden, escaperooms oplossen en verre reizen maken. En wie weet maak ik nog eens een escaperoom voor de kinderen van de DWS.

Monique Schaminée

Na mijn middelbare school, studeerde ik aan de kunstacademie docent handvaardigheid en grafische vormgeving. Vervolgens werd ik docent Frans, maar vond het te saai om alleen Franse lessen te geven. Via een opleiding tot trainer in het bedrijfsleven en werken op personeelsafdelingen ging ik de PABO doen. Ik heb genoten van het lesgeven in het basisonderwijs en dan vooral het zoeken naar wat elk individuele kind nodig heeft. Daar ontmoette ik voor het eerst een hoogbegaafde leerling die mij veel leerde. In 2005 volgde ik de ECHA opleiding in Nijmegen en startte mijn eigen bedrijf Ludiq waarmee ik kinderen, hun ouders en leerkrachten ondersteun in hun zoektocht naar een passende ontwikkelingsroute voor het kind. Vanaf 2009 werkte ik in het voltijds HB DaVinci onderwijs, uiteindelijk heb ik daar de overstap naar het VO gemaakt.

Ik was niet zo’n briljante leerling op de middelbare school, maar kan nu niet meer stoppen met opleidingen en cursussen, zo ben ik naast specialist begaafdheid ECHA en Novilo ook Beeldcoach®, ACT4kids therapeut, Peers4parents facilitator, Positive Discipline parent and classroom educator, Begaafdheid op je bord. De volgende cursussen zijn al geboekt.

Naast het (inval)werk voor DWS, werk ik ook als train-the-trainer voor het vooruitwerklab van het CBO, begeleid ik gezinnen waar hoogbegaafdheid uitdagingen geeft, verzorg ik oudercurssen en op conferenties geef ik workshops over het ontwikkelen van executieve vaardigheden aan teams in het PO. In mijn vrije tijd lees ik veel, speel ik graag spellen, geniet ik van films, rijd ik motor en organiseer ik voor elke schoolvakantie kampen voor hoogbegaafde kinderen en jongeren.

Marijke Weijland

Merkelbachschool (dinsdag en donderdag)

Mijn naam is Marijke Weijland en ik ben ontzettend blij dat ik bij Day a Week School aan de slag mag! Ik woon in Oosterbeek (bij Arnhem) en ik heb vier kinderen die inmiddels uitgevlogen zijn naar verschillende plekken in Nederland. Wandelen, fietsen, zeilen en skiën zijn dingen die ik graag doe waarbij ik kan genieten van buiten bezig zijn en van de natuur. Verder klus ik graag, zo hebben we ons huis dat in 1910 is gebouwd samen helemaal opgeknapt. Ik werk twee dagdelen in Arnhem als Plusgroepleerkracht en heb tot eind 2019 in het voltijds HB onderwijs gewerkt op een DaVinci groep. Ik houd ervan om te blijven leren en mezelf te ontwikkelen door nieuwe uitdagingen aan te gaan! Zo heb ik het afgelopen schooljaar de opleiding voor Specialist Begaafdheid afgerond, waardoor ik weer nieuwe mogelijkheden voor mezelf creëer. Ik speel graag spellen, puzzel graag en in de afgelopen periode hebben we met ons gezin online kwissen gespeeld. Ik hoop met de kinderen bij Day a Week School veel spellen te kunnen spelen, samen te leren en te blijven ontdekken!

Fatima El Khattabi

’t Koggeschip (dinsdag) en Punt (woensdag)

Mijn naam is Fatima El Khattabi. Ik woon samen met mijn man en drie kinderen in Amsterdam. Het zien van het kind achter de leerling is mijn drijfveer! Naast mijn werk voor de Day a week school geef ik weerbaarheidstrainingen en ben ik 2 dagen per week groepsleerkracht op een school voor ontwikkelingsgericht onderwijs. Mijn passie voor onderwijs aan meer- en hoogbegaafden is ontstaan toen ik om me heen steeds meer constateerde dat het onderwijs voor deze groep leerlingen niet altijd dekkend is. Soms heeft een leerling ander soort onderwijs nodig om in zijn of haar kracht te kunnen staan. Het ontwikkelen van de juiste mindset is misschien wel het meest essentieel. De leerlingen met wie ik werk/gewerkt heb weten dat opgeven geen optie is. Ik sta er om bekend dat ik de lat vrij hoog leg. Voor mezelf, maar ook voor mijn leerlingen. En het werkt, vooral als je er zelf in gelooft! Voordat ik bij de Day a week school aan de slag ging, ben ik werkzaam geweest als plusklas leerkracht op verschillende scholen. Ik kwam altijd tijd te kort! Ik vind het dan ook heerlijk om bij de Day a week school een heel dagprogramma voor mijn leerlingen te verzorgen. Ik houd van uitdagingen en kan dan ook echt genieten van een pittige puzzel. Dat gaat in mijn ‘vrije’ tijd gewoon door. Wat mij het meest aanspreekt in mijn werk is dat je je blijft verwonderen!

Leon Egberink

Bijlmerhorst (donderdag)

Ik ben Leon Egberink,  ik woon in Amsterdam en werk 4 dagen op Kindcentrum Catharina in de rivierenbuurt. Daar heb ik de afgelopen jaren al lesgegeven aan groep 6 & 7, op dit moment geef ik les aan groep 8.  De 5e dag ga ik nu voor de DWS werken en daar heb ik heel veel zin in.  2 jaar geleden ben ik gestart met het opzetten van een Denk-Lab op de school waar ik werk. Hier geef ik les aan kinderen, wat meer gericht is op het leren leren, leren denken en het leren leven. Eigenlijk is dit Denk-Lab een soort kleine versie van de DWS. Tijdens de coronatijd heb ik mijn eigen youtube kanaal opgericht De Denk-Lab Meester, om de kinderen van het Denk-Lab toch te kunnen bereiken. Al deze afwisseling vond ik zo leuk dat ik nu de stap maak naar de DWS. Ik vind het enorm leuk om kinderen te ondersteunen en te helpen, ze te zien groeien naar hun eigen doelen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ik mezelf blijf ontwikkelen, ik heb een opleiding tot cultuur coördinator afgerond en rond binnenkort mijn opleiding specialist meer- en hoogbegaafdheid af. Ik kan erg genieten van het groeien van mijn eigen planten, die ik dan ook laat groeien vanuit een klein stekje. Ik vind het verder erg leuk om musea en theaters te bezoeken en daarnaast speel ik fanatiek volleybal en beachvolleybal. Ik hoop nog veel meer te leren bij de DWS en er samen met de kinderen mooie dagen van te maken.

Mitchel Demmers

Ik ben Mitchel Demmers, een voormalig software consultant die een bevlogen leraar in het primair onderwijs is geworden. Oorspronkelijk kom ik uit Zuid-Limburg, nu woon ik in Amsterdam samen met mijn vriend Pieter. Qua werkervaring heb ik het spectrum redelijk kunnen verkennen. Met name het vrijwilligerswerk bij Stichting de Ster gaf mij het inzicht dat werken met kinderen mij veel voldoening en bezieling geeft. Op dit moment geef ik les in groep 3 aan de Basisschool Oostelijke Eilanden (BOE). Als voormalig ICT professional vraag ik me dagelijks af hoe ik de 21e eeuw en digitale geletterdheid de klas in kan brengen. Wetenschap en technologie spelen daarbij een grote rol. Bij DWS wil ik kinderen prikkelen, uitdagen en ruimte geven om eigen interesses te verkennen en fouten te maken.

Klaartje Bergisch

Kleine kapitein (dinsdag) en de Brink (donderdag)

Na mijn middelbare schoolperiode heb ik een aantal jaren Rechten gestudeerd, maar daar leek toch niet de sleutel tot geluk te liggen. Ik ben naar de PABO gegaan en ik sta nu ruim 20 jaar met heel veel plezier voor de klas. De afgelopen jaren heb ik voornamelijk in bovenbouwgroepen gewerkt en zo leerde ik DWS beter kennen. Ik was steeds geraakt door het aanbod en de sfeer in de DWS-groepen en ik vind het een voorrecht dat ik nu bij het team hoor. Ik vind het belangrijk dat kinderen zich door mij gezien voelen en dat ze zichzelf kunnen zijn; dat ze weten dat ze allemaal iets (anders) brengen. Ik denk dat het voor de doelgroep van DWS vooral ook heel belangrijk is om te leren dat moeite doen een onderdeel van leren is. Dat je pas echt gebruik maakt van je potentieel als je fouten durft te maken en nieuwe uitdagingen durft aan te gaan. Dat is wat ik ze mee wil geven in combinatie met verwondering over alles wat er te leren is. Ik hou van lezen en tekenen en ik ga heel graag naar musea. Ik woon met mijn vriend en onze drie kinderen op IJburg. We houden ervan om met z’n vijven nieuwe steden te ontdekken en we gaan graag naar Ajax. Naast mijn werk bij DWS ga ik een plusklas opzetten op mijn reguliere school en word ik voorzitter van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad van één van de schoolbesturen van Amsterdam.

Imke van Kuilenburg – Buining

De Brink (dinsdag)

Het was voor mij al van jongs af aan duidelijk, ik word juf! En zo geschiedde. Sinds 2004 sta ik met veel plezier voor de klas. Ik begon mijn carrière op een startende basisschool op IJburg. Het was een ontzettende uitdaging zo’n nieuwe school en dat past goed bij me, ik hou van nieuwe dingen leren. Ik leerde de DWS in eerste instantie kennen als leerkracht maar daarna ook als moeder. Daardoor heb ik heel direct de waarde van de DWS ingezien. Onze dochter heeft zo ontzettend veel geleerd van haar tijd bij de DWS. De manier van werken en de doelen die nagestreefd worden, ik werd er steeds enthousiaster van. Toen er een plekje vrijkwam besloot ik de sprong wagen en een nieuw leer
avontuur aan te gaan met mijn eigen DWS groep! Naast mijn DWS dag werk ik nog twee dagen op een reguliere basisschool. Ik woon met mijn man en onze twee kinderen in Driemond. We roadtrippen graag, houden van kamperen, concerten bezoeken en hebben vooral ontzettend veel lol met elkaar. Naast mijn werk en mijn gezin word ik enthousiast van alles wat met textiele werkvormen te maken
heeft. In de vrije tijd die ik heb ben ik dan ook graag in mijn atelier bezig met onder andere weven en wolbewerking.