Leerkrachten

Home » Regio’s » Amsterdam » Leerkrachten

Fransca Hoetink

Ik ben in 1978 afgestudeerd aan de Pedagogische Academie in Heemstede. Daarna heb ik meerdere jaren in het buitenland gewoond waar ik werkte voor een internationaal bedrijf als vertaler. Toen onze kinderen opgroeiden ben ik zelf ook op een basisschool gaan werken. Na een aantal jaren voor de reguliere klas te hebben gestaan ben ik begeleider geworden van plusgroepen. Voor de theoretische onderbouwing van mijn werk heb ik een opleiding gevolgd in Nijmegen . Onderwijs geven aan deze groepen vraagt om een speciale aanpak. Het moet een omgeving zijn die uitdaging biedt en waar fouten gemaakt moeten worden. De kinderen moeten leren dat slim zijn niet genoeg is en dat ze moeten doorzetten als iets niet lukt. Vanaf het allereerste begin van DWS heb ik hier gewerkt. We voelden ons die eerste jaren echte pioniers en toen na drie jaar pilot de DWS door mocht gaan was dat fantastisch. Ik hou van zingen en gitaar spelen, ben dol op puzzels en spellen. Ik hou ervan om dingen uit te zoeken en opdrachten te verzinnen. Werken bij DWS is de ideale baan voor mij omdat ik alles wat ik fijn vind om te doen kan combineren met mijn werk.

Noortje de Gier

Ik ben een ras Amsterdammer – geboren op een woonboot in de Sarphatiegracht – en met geen stok uit deze stad weg te krijgen. Het grootste deel van mijn jeugd heb ik doorgebracht aan de rand van Geuzenveld. Na het behalen van mijn Havodiploma aan het Hervormd Lyceum West, volgde ik de docentenopleiding op de Pedagogische Academie. Na vele invalklusjes heb ik voor een langere periode gewerkt op basisschool de Schakel in de Venserpolder (Zuidoost) en basisschool Oscar Carré, een kunstmagneetschool in de Pijp. Na 27 dienstjaren heb ik de stap genomen om het onderwijs te verlaten en vond ik een baan als medewerker educatie bij Het Concertgebouw. Vanwege reorganisatie door de crisis heb ik hier maar twee jaar kunnen werken. Na deze twee jaar heb ik diverse baantjes gehad o.a. bij danstheater Aya, het Asko|Schönberg, en Dancing on the Edge. Ik 2011 ben ik benaderd om een dws-groep over te nemen. Hier ben ik vol enthousiasme ingesprongen, en ook hier ben ik met geen stok meer weg te krijgen. Naast deze ene dag voor de klas ben ik ook nog steeds werkzaam in de cultuursector.

Suzanne de Bruijn

Ik ben Suzanne de Bruijn, ik kom uit Friesland en ben in Groningen afgestudeerd. Sinds 1996 woon en werk ik in Amsterdam waar ik begon met werken als projectleider voor internationale projecten. In 2003 heb ik als zij-instromer mijn Pabo-diploma gehaald. Ik werk nu alweer zo’n 16 jaar met veel plezier als juf op een basisschool in Amsterdam. Ik ben ook moeder van drie dochters, die zelf alle drie op de middelbare school zitten. Een aantal jaar geleden heb ik mijn opleiding voor hoogbegaafdheidscoördinator gehaald in Utrecht. Inmiddels geef ik alweer een aantal jaar verrijkingslessen op een reguliere basisschool en daag ik op dinsdag met veel voldoening de Day a Week School kinderen uit op locatie de Archipel op IJburg. Verder hou ik erg van buiten zijn, paardrijden, wandelen, lezen, naar film en theater gaan.

Mechteld Woutman

Na de studie Kunst- en Mediamanagement aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht heb ik jaren voor diverse webdesign- en internetbedrijven gewerkt. Mettertijd groeide mijn interesse in het lesgeven en heb op een zeker moment gekozen voor het zij-instroom programma voor het primair onderwijs. Inmiddels ben ik sinds 2003 werkzaam als leerkracht in Amsterdam. Dat doe ik met ontzettend veel plezier en je kunt met recht stellen dat mijn werk mijn hobby is geworden. Middels diverse cursusssen heb ik mij verdiept in leerprocessen en kennisontwikkeling van kinderen. Momenteel doe ik naast mijn werk een master Onderwijswetenschappen waarbij mijn bijzondere aandacht uitgaat naar het onderricht en begeleiden van cognitief sterke leerlingen. Ik vind het daarom bijzonder leuk en erg leerzaam om voor een DWS klas te staan. Verder ben ik gek op m’n 2 dochters en mijn man. We houden van clichés als lezen, eten, reizen, theater, moderne kunst, muziek maar vooral heel veel van humor.

Wouter Segers

Ik heb tot in 2017 gedurende tien jaar als ingenieur, onderzoeker en projectleider gewerkt. Sinds 2011 is mijn aandacht van de techniek steeds meer naar het basisonderwijs uitgegaan. Dat heeft de reis van mijn hoofd naar mijn hart in een stroomversnelling gebracht. Persoonlijke leerprocessen, zelf-regulatie, zélf doen, jezelf ‘uitvinden’, verbinding met jezelf en anderen, meta-cognitie, verwondering, onderzoekend en ontwerpend leren, en vooral aandacht voor wat wérkt typeren mijn onderwijs. De voornaamste inspiratiebronnen in mijn reis zijn mijn ‘reisgenoten’ (vrouw, dochter, familie, vrienden, leerlingen en collega’s), de opleidingen Civiele Techniek, Hydrologie, Pabo, ECHA-specialist Hoogbegaafdheid, Beelddenk-coach Ik leer anders en Didactisch Coachen, en vele losse cursussen en boeken. Soms loop ik hard of tennis ik. In de zomer skeeler of wielren ik. Ik begeleid twee DWS-groepen. Op twee andere basisscholen ontwikkel ik schoolbeleid over verrijkend onderwijs, train en begeleid ik daarin leerkrachten, en begeleid ik vier verrijkingsklassen. Een creatieve geest kan alles met elkaar in verbinding brengen: dat probeer ik niet alleen op de kinderen over te brengen, werken in het onderwijs is ook voor mijzelf een proces van een leven lang leren en uitproberen.

Iman Eloise

Na mijn studie Agogisch cultureel werk ben ik naar de Pabo gegaan in het bourgondische Breda. Al vrij snel kreeg ik een baan in Rotterdam, waar ik met heel veel plezier heb gewerkt. Inmiddels woon ik allang niet meer in het zuiden, maar tussen de molens van Zaanstad. Toen ik verhuisde ben ik in Amsterdam ZO gaan werken. Meestal in groep 7 of 8 en in de plusklas. Ik had het zo naar mijn zin op deze school dat ik er wel 20 jaar ben gebleven. Toch wilde ik ook nog wat naast het onderwijs gaan doen. Inmiddels ben ik afgestudeerd als patissier en cakedesigner en heb ik mijn eigen bedrijf. De Day a week school had mij gevraagd om een dag te komen werken. Nu kan ik taarten maken en lesgeven. Mooier kan het toch niet!

Richelle de Deugd

Mijn naam is Richelle de Deugd. Sinds de basisschool wilde ik al leerkracht worden. Ik vond het heerlijk om dingen uit te leggen en anderen aan het denken te zetten. Na mijn middelbare school ben ik echter toch naar de HTS gegaan, deed daar klinische chemie en biochemie, werd laborant. Maar ja, toen dat klaar was wilde ik toch nog steeds voor de klas staan, dus ben ik alsnog naar de PABO gegaan. Bij mijn start als leraar kon ik gelijk in Amsterdam beginnen met werken op een basisschool. Hier heb ik zo’n beetje voor alle groepen gestaan. En daarnaast heb ik diverse opleidingen gedaan, omdat er zoveel interessants is te leren altijd nog. Binnen de school waar ik werkte mocht ik het hoogbegaafdenbeleid opzetten en het techniekonderwijs een boost geven.

Inmiddels sta ik niet meer voor de reguliere klas. Ik doe wel veel andere dingen die allen nog met het onderwijs te maken hebben, dit doe ik vanuit mijn eigen bedrijf, zie www.hobega.nl. Zo geef ik trainingen op het gebied van hoogbegaafdheid. Werk ik als zzp-er voor het swvPPO-NK, hier zetten we de subsidie in die verkregen is op het gebied van hoogbegaafdheid. Plus geef ik workshops op scholen, aan leerkrachtenteams, met de Greenscreenbox. En werk ik dus voor Day a Week School. Ik draai hier 2 groepen; één in Amsterdam en één in Castricum. Het leuke van DWS is dat je echt mét de kinderen aan het werk bent, dat je het samen doet en dat je alles wat mooi is aan het onderwijs hier kwijt kunt. Dat is super voor onze leerlingen, maar dus ook super voor mijzelf.

Ytien de Jong

Nadat ik in 1996 de PABO heb afgerond, heb ik op verschillende basisscholen gewerkt. Voornamelijk in de bovenbouw. De uitdaging lag er voor mij in om lessen net éven anders te benaderen en te geven en te zorgen dat leerlingen daardoor zo optimaal mogelijk gemotiveerd werden. Een aantal jaren geleden begon ik met lesgeven in de plusklas van de basisschool waar ik toen werkte. Dit sloot prachtig aan op mijn ECHA-studie (voor specialist hoogbegaafdheid) die ik in Nijmegen volgde. Mijn enthousiasme over deze vorm van onderwijs, past goed bij mijn werk als leerkracht op de Day a Weekschool. Ik vind het erg leuk om lessen te bedenken die goed aansluiten om de vaardigheden, talenten en interesses van de kinderen. Na verloop van tijd ben ik dan ook een dag extra gaan werken voor de Day a Weekschool. Daarnaast werk ik als zzp’er voor deDNKRS in Amstelveen en ben ik eigenaar van www.hoogbegaafdheidstelefoon.nl. Via deze dienst begeleid ik (hoog)begaafde kinderen en/of de ouders van (hoog)begaafden. Tevens geef ik advies aan leerkrachten in het basisonderwijs en ben ik ambulant begeleider bij een samenwerkingsverband in Amsterdam. Kortom; diverse en mooie werkzaamheden die allemaal prachtig op elkaar aansluiten!

Kuno Rijnhart

Drie dagen per week werk ik op basisschool De Kleine Nicolaas in groep vijf en één dag voor DWS. Die afwisseling bevalt me erg goed. Wat ik in en aan mijn DWS-groep leer, kan ik ook weer gebruiken in mijn reguliere groep vijf en andersom. Als echte ‘Montessoriaan’ ben ik eraan gewend om zelf mijn lessen te ontwikkelen. Ook het onderzoekend leren heb ik al eerder als leerkracht omarmd. In deze combinatie komt alles samen, dus eigenlijk had ik deze stap al veel eerder moeten zetten. Eerder studeerde ik marketing en kwam via een omweg toch op de Pabo terecht. Een bijbaantje als conciërge op een basisschool trok mij over de streep. Uitleggen ging mij goed af, en het werken met kinderen ook. Ik heb eerder een paar jaar in groep 7/8 op een Montessorischool in Hilversum gewerkt en een opleiding tot specialist hoogbegaafdheid en differentiatie afgerond. In mijn vrije tijd ga ik graag wielrennen of hardlopen, maar dat is dan naast mijn waterpolo-trainingen en wedstrijden. Afgelopen zomer ben ik voor het eerst vader geworden van een prachtige dochter, samen met mijn vriendin is het dan ook heerlijk om haar te zien opgroeien.

Anna van Gestel

Mijn naam is Anna van Gestel. Ik wist al heel jong dat ik juf wilde worden, dus dat ik naar de PABO ging was snel besloten. In 1999 heb ik mijn Pabo-diploma behaald. Omdat ik toch wat meer uitdaging wilde ben ik daarna begonnen aan de studie Psychologie. Om deze opleiding te kunnen betalen ben ik invalwerk gaan doen in het basisonderwijs. Toen ik een vaste aanstelling kreeg aangeboden op een hele leuke school in Amsterdam waar ik als invaller werkte ben ik gestopt met de studie en fulltime gaan werken. Ik heb les gegeven aan verschillende groepen, de laatste jaren aan de kleuters. In 2017 ben ik begonnen met de ECHA opleiding, begin 2020 heb ik mijn Master behaald. . Sinds 2019 geef ik op 2 basisscholen les aan de plusklassen en 1 dag in de week aan een DWS-groep.. Verder ben ik getrouwd en ook nog moeder van 3 hele leuke kinderen en we hebben een hele lieve kat; Tommie en een hele lieve hond; Cato.

Tomoko CLaringbould

Altijd al wilde ik met kinderen werken. Toch ben ik eerst Journalistiek gaan studeren. Mijn idee was om voor een educatief kindertijdschrift te schrijven. Dat heb ik heel kort gedaan (o.a. National Geographic Junior). Later werkte ik als redacteur bij een weekblad voor studenten. Maar het bleef knagen. Ik wilde echt met kinderen werken, hen iets leren. Op ontdekkingstocht, op avontuur! Maar ook: leer mij het zelf te doen. Een uitspraak van Maria Montessori en voor mij de basis van goed onderwijs. En dus ben ik de montessori-pabo gaan doen en heb ik vervolgens vijf jaar een bovenbouwklas gehad op een school in de Jordaan in Amsterdam. Het laatste jaar deed ik ook de ‘bovenkamer’, zoals wij de plusklas daar noemen. Om mij te specialiseren in onderwijsleerproblemen heb ik de master Orthopedagogiek gedaan aan de UvA. Sinds 2017 werk ik weer met veel plezier op dezelfde school, maar nu als zorgleerkracht, onder andere met kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Wat is het heerlijk om opdrachten te verzinnen waarbij het creatief denken gestimuleerd wordt. En, wat een voorrecht, nu mag ik bij de DWS een hele dag ‘bovenkamer’ doen! Zelf hou ik van pubquizzen met vrienden, escaperooms oplossen en verre reizen maken. En wie weet maak ik nog eens een escaperoom voor de kinderen van de DWS.

Geraldine de Joncheere

Na mijn rechtenstudie en loopbaan als advocaat in Amsterdam en na een verblijf met mijn gezin in Indonesië, ben ik in 2005 als zij instromer terecht gekomen in het basisonderwijs. Een verrijkende ommekeer in mijn werk en in mijn leven. Op de Tweede Daltonschool geef ik nu drie dagen per week les, waarvan twee dagen in de week aan cognitief talentvolle kinderen. Ook ben ik daar expert/coördinator Begaafdheid en Differentiatie, waartoe ik een tweejarige opleiding heb gevolgd aan de Hogeschool Utrecht. Vanaf januari 2021 geef ik één dag in de week les aan de DWS. Ik vind het heerlijk om met deze groep kinderen te werken omdat het zorgt voor veel onverwachte wendingen in mijn lessen en voor veel extra humor in mijn werk. Ook het zelf verzorgen van het lesmateriaal en het niet gebonden zijn aan vaste methodes vind ik inspirerend en uitdagend. Ik woon met veel plezier in het centrum van Amsterdam en heb twee verrukkelijke – al volwassen – dochters en een kleine zwarte dwergpoedel, waar ik graag mee speel en wandel. Verder houd ik van tekenen en schilderen, heel erg van koken én eten, van lezen, van oude spullen opscharrelen op marktplaats of veilingen en van samen zijn met vrienden en familie. Ik beschouw mezelf als een gezegend (niet in de godsdienstige zin van het woord) mens.

Marijke Weijland

Mijn naam is Marijke Weijland en ik ben ontzettend blij dat ik bij Day a Week School aan de slag mag! Ik woon in Oosterbeek (bij Arnhem) met mijn man en Sasha, onze hond, een Friese Stabij. We hebben samen vier kinderen die inmiddels uitgevlogen zijn naar verschillende plekken in Nederland. Wandelen, fietsen, zeilen en skiën zijn dingen die ik graag doe waarbij ik kan genieten van buiten bezig zijn en van de natuur. Verder klus ik graag, zo hebben we ons huis dat in 1910 is gebouwd samen helemaal opgeknapt. Ik werk twee dagdelen in Arnhem als Plusgroepleerkracht en heb tot eind 2019 in het voltijds HB onderwijs gewerkt op een DaVinci groep. Ik houd ervan om te blijven leren en mezelf te ontwikkelen door nieuwe uitdagingen aan te gaan! Zo heb ik het afgelopen schooljaar de opleiding voor Specialist Begaafdheid afgerond, waardoor ik weer nieuwe mogelijkheden voor mezelf creëer. Ik speel graag spellen, puzzel graag en in de afgelopen periode hebben we met ons gezin online kwissen gespeeld. Ik hoop met de kinderen bij Day a Week School veel spellen te kunnen spelen, samen te leren en te blijven ontdekken!

Fatima El Khattabi

Mijn naam is Fatima El Khattabi. Ik woon samen met mijn man en drie kinderen in Amsterdam. Het zien van het kind achter de leerling is mijn drijfveer! Naast mijn werk voor de Day a week school geef ik weerbaarheidstrainingen en ben ik 2 dagen per week groepsleerkracht op een school voor ontwikkelingsgericht onderwijs. Mijn passie voor onderwijs aan meer- en hoogbegaafden is ontstaan toen ik om me heen steeds meer constateerde dat het onderwijs voor deze groep leerlingen niet altijd dekkend is. Soms heeft een leerling ander soort onderwijs nodig om in zijn of haar kracht te kunnen staan. Het ontwikkelen van de juiste mindset is misschien wel het meest essentieel. De leerlingen met wie ik werk/gewerkt heb weten dat opgeven geen optie is. Ik sta er om bekend dat ik de lat vrij hoog leg. Voor mezelf, maar ook voor mijn leerlingen. En het werkt, vooral als je er zelf in gelooft! Voordat ik bij de Day a week school aan de slag ging, ben ik werkzaam geweest als plusklas leerkracht op verschillende scholen. Ik kwam altijd tijd te kort! Ik vind het dan ook heerlijk om bij de Day a week school een heel dagprogramma voor mijn leerlingen te verzorgen. Ik houd van uitdagingen en kan dan ook echt genieten van een pittige puzzel. Dat gaat in mijn ‘vrije’ tijd gewoon door. Wat mij het meest aanspreekt in mijn werk is dat je je blijft verwonderen!

Leon Egberink

Ik ben Leon Egberink,  ik woon in Amsterdam en werk 4 dagen op Kindcentrum Catharina in de rivierenbuurt. Daar heb ik de afgelopen jaren al lesgegeven aan groep 6 & 7, op dit moment geef ik les aan groep 8.  De 5e dag ga ik nu voor de DWS werken en daar heb ik heel veel zin in.  2 jaar geleden ben ik gestart met het opzetten van een Denk-Lab op de school waar ik werk. Hier geef ik les aan kinderen, wat meer gericht is op het leren leren, leren denken en het leren leven. Eigenlijk is dit Denk-Lab een soort kleine versie van de DWS. Tijdens de coronatijd heb ik mijn eigen youtube kanaal opgericht De Denk-Lab Meester, om de kinderen van het Denk-Lab toch te kunnen bereiken. Al deze afwisseling vond ik zo leuk dat ik nu de stap maak naar de DWS. Ik vind het enorm leuk om kinderen te ondersteunen en te helpen, ze te zien groeien naar hun eigen doelen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ik mezelf blijf ontwikkelen, ik heb een opleiding tot cultuur coördinator afgerond en rond binnenkort mijn opleiding specialist meer- en hoogbegaafdheid af. Ik kan erg genieten van het groeien van mijn eigen planten, die ik dan ook laat groeien vanuit een klein stekje. Ik vind het verder erg leuk om musea en theaters te bezoeken en daarnaast speel ik fanatiek volleybal en beachvolleybal. Ik hoop nog veel meer te leren bij de DWS en er samen met de kinderen mooie dagen van te maken.

Mitchel Demmers

Ik ben Mitchel Demmers, een voormalig software consultant die een bevlogen leraar in het primair onderwijs is geworden. Oorspronkelijk kom ik uit Zuid-Limburg, nu woon ik in Amsterdam samen met mijn vriend Pieter. Qua werkervaring heb ik het spectrum redelijk kunnen verkennen. Met name het vrijwilligerswerk bij Stichting de Ster gaf mij het inzicht dat werken met kinderen mij veel voldoening en bezieling geeft. Op dit moment geef ik les in groep 3 aan de Basisschool Oostelijke Eilanden (BOE). Als voormalig ICT professional vraag ik me dagelijks af hoe ik de 21e eeuw en digitale geletterdheid de klas in kan brengen. Wetenschap en technologie spelen daarbij een grote rol. Bij DWS wil ik kinderen prikkelen, uitdagen en ruimte geven om eigen interesses te verkennen en fouten te maken.

Klaartje Bergisch

Na mijn middelbare schoolperiode heb ik een aantal jaren Rechten gestudeerd, maar daar leek toch niet de sleutel tot geluk te liggen. Ik ben naar de PABO gegaan en ik sta nu ruim 20 jaar met heel veel plezier voor de klas. De afgelopen jaren heb ik voornamelijk in bovenbouwgroepen gewerkt en zo leerde ik DWS beter kennen. Ik was steeds geraakt door het aanbod en de sfeer in de DWS-groepen en ik vind het een voorrecht dat ik nu bij het team hoor. Ik vind het belangrijk dat kinderen zich door mij gezien voelen en dat ze zichzelf kunnen zijn; dat ze weten dat ze allemaal iets (anders) brengen. Ik denk dat het voor de doelgroep van DWS vooral ook heel belangrijk is om te leren dat moeite doen een onderdeel van leren is. Dat je pas echt gebruik maakt van je potentieel als je fouten durft te maken en nieuwe uitdagingen durft aan te gaan. Dat is wat ik ze mee wil geven in combinatie met verwondering over alles wat er te leren is. Ik hou van lezen en tekenen en ik ga heel graag naar musea. Ik woon met mijn vriend en onze drie kinderen op IJburg. We houden ervan om met z’n vijven nieuwe steden te ontdekken en we gaan graag naar Ajax. Naast mijn werk bij DWS ga ik een plusklas opzetten op mijn reguliere school en word ik voorzitter van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad van één van de schoolbesturen van Amsterdam.