Doelgroep: Een (deel van) het schoolteam.
Duur: maximaal 2 uur
Doel: Het team krijgt kennis, inspiratie en handvatten met betrekking tot een specifiek onderwerp. We lichten hieronder vier mogelijkheden voor workshops uit.
1. Signaleringsinstrumenten
Jullie krijgen informatie over verschillende signaleringsinstrumenten en verkennen met elkaar hoe dit aansluit bij de visie, werkwijze en wensen van jullie school.
2. Cognitief talent stimuleren & signaleren
Jullie krijgen inzicht in verschillende denkprocessen (zoals analyseren, evalueren en creëren) die voor iedereen van belang zijn. Tijdens een circuit gaan jullie aan de slag met verschillende middelen waarmee je deze hogere orde denkprocessen kan stimuleren bij alle kinderen. Je krijgt handvatten om kinderen die hierin opvallen te signaleren.
3. Begeleiding cognitief talentvolle leerlingen
Jullie krijgen inzicht in het herkennen, begeleiden en ondersteunen van leerlingen met kenmerken van begaafdheid aan de hand van een praktische handreiking. De focus ligt op het versterken van de leerkracht-leerling relatie.
4. Compacten en verrijken in de klas
Jullie staan stil bij het belang van compacten en verrijken voor cognitief talentvolle leerlingen en krijgen handvatten voor het organiseren van dit aanbod in de groep.
Naast deze workshops is het ook mogelijk om te kiezen voor een van de volgende onderwerpen:
- het gebruik van een specifiek middel (Denksleutels, Denkhoeden, TASC-model, Venndiagram)
- Teamuitdagingen (uitdagende samenwerkingsactiviteiten)
- Stimuleren van creatieve denkvaardigheden
- Werken met persoonlijke leerdoelen
- Werken aan een groei-mindset cultuur
- Werken met kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
- Signaleren van cognitief talent bij meisjes
- Signaleren van cognitief talent bij meertalige leerlingen.