3D-printing

Home » Portfolio » 3D-printing

In november is op de DWS groep op de Bijlmerhorst in Zuidoost een 3D print pilot gestart in samenwerking met ZB45. Het is de bedoeling dat de leerlingen in vier lessen het ontwerpproces doorlopen aan de hand van een ontwerpopdracht. Ze leren te werken met de programma’s 123D Design (3D tekening maken) en Cura (tekening omzetten naar bestand dat printer aanstuurt) en leren een Ultimaker (3D-printer) bedienen. De eerste lessen zijn zeer enthousiast ontvangen.

In het kader van deze pilot verzorgde ZB45 op woensdagmiddag 5 november een training voor alle DWS leerkrachten. Het doel van deze training is dat de leerkrachten inzicht krijgen in het 3D printproces en weten hoe ze de 3D printer kunnen inzetten op hun DWS groep.

De lessenreeks van de pilot is in grote lijnen doorlopen met de leerkrachten en blijkt goed aan te sluiten bij de werkwijze van DWS. Zo is het de ontwerpopdracht belangrijk dat leerlingen samenwerken (tot consensus komen) en niet met één idee komen, maar met een serie modellen (een variatie op het gekozen idee). Ook is het de bedoeling dat ze hun ideeën uitwerken met schetsen en schetsmodellen met behulp van materiaal.

Naast uitleg over de lessenreeks en vooral de ontwerpprogramma’s 123D Design en Cura kregen de DWS leerkrachten tijdens deze training de opdracht om aan de slag te gaan. Binnen een dik uur hebben de leerkrachten een sleutelhanger, onder andere in de vorm van een blaadje en een planeet, weten te ontwerpen en printen.

Aan het einde van de middag is geïnventariseerd hoe de lessenreeks ingezet kan worden op de DWS groepen. Een 3D printproject kan bijvoorbeeld prima aansluiten bij interessante onderwerpen en inhouden, zoals optische illusie en denkspellen. Daarnaast kan er voorafgaand aan de ontwerpcirkel gefilosofeerd worden over de gebruiksmogelijkheden van 3D printen en kan er aandacht besteed worden aan de marketing van een product.

Om ervoor te zorgen dat een 3D print project niet een éénmalig project is, noemt ZB45 de mogelijkheid om de ontwerpprogramma’s gratis te downloaden zodat leerlingen er op school of thuis mee kunnen werken. Dit kan via de site van ZB45 (https://zb45.nl/). Het printen kan tegen vergoeding op dinsdag bij het FABlab van ZB45.

Afsluitend werd nagedacht over de meerwaarde van een 3D printproject voor de DWS leerlingen. Eén leerkracht wist dit mooi te verwoorden als ‘Het Willy Wortel gevoel’. De leerlingen ervaren de mogelijkheid om te creëren en het feit dat er werkelijk beroepen zijn waarbij je dit doet. Daarnaast sluit het aan bij de 21e eeuwse vaardigheden.

Interesse?

Neem gerust contact met ons op!