Het ontwerpen van een campagne voor een kinderwindmolen

Home » Portfolio » Het ontwerpen van een campagne voor een kinderwindmolen

Enige tijd geleden heeft de groep van Fransca Hoetink (Theo Thijssenschool) een heel bijzondere lesactiviteit gevolgd. In opdracht van de gemeente Amsterdam hebben de kinderen, samen met het klimaatbureau van de gemeente, een campagne ontworpen. Zij zijn de gehele dag te gast geweest op de “gewoonboot”(zie http://www.gewoonboot.nl/ ). ’s Morgens mochten de kinderen zelf kiezen waar ze over na wilden denken. Ze hadden 3 keuzemogelijkheden: – Is er iets mis met de situatie zoals die is? Waarom andere energiebronnen? Waarom windenergie? Waarom met z’n allen?- Wat is het voordeel voor bedrijven als ze ons (de kinderen van Amsterdam) laten participeren? – Waarom zou een kind willen participeren in een windmolen?

’s Middags werd de groep opnieuw ingedeeld in 4 groepjes van 4 kinderen die allemaal gingen werken aan de marketingaspecten:- een naam- een logo- een slogan- strategie – hoe overtuigen we de bedrijven?- strategie – hoe overtuigen we de kinderen? De ideeën vlogen door het lokaal. Er werd gesproken over financiering, marketing, visie voor de toekomst (‘dat zijn wij!’). Er werd gediscussieerd, geassocieerd, geknutseld, getekend, gerekend en aan het eind van de middag werden de uitkomsten gepresenteerd. De presentaties werden gegeven aan Sebastiaan Jacobs en Tatiana Constandse (Dienst Ruimtelijke Ordening – programmabureau Klimaat en Energie), Bram van Beek (stadsdeel Amsterdam-Noord) en Siward Zomer (‘wij krijgen kippen’). Zij gaan de ideeën van de kinderen gebruiken en verder uitwerken. Gedurende de dag zijn we geholpen door Anne Stijkel (‘wij krijgen kippen’), Marcel Gort (Onze Energie – burgerinitiatief voor windenergie in Amsterdam Noord), Reinoud van der Linden (energieadviseur + vader van Floris) en Annette Linden (initiatiefneemster en verbinder bij dit project + moeder van Floris). Het was een erg leerzame dag waarbij de kinderen heel enthousiast hebben gewerkt en hebben laten zien hoe positief en constructief zij kunnen meedenken.

Interesse?

Neem gerust contact met ons op!